Palaudutko työstä riittävästi? – lepo ehkäisee uupumusta

08.04.2019

Stressaavan työpäivän jälkeen keho ei kaipaa lisää kuormitusta. Palautumista auttavat erityisesti hyvät yöunet. 

Kiirettä, stressiä ja unettomia öitä? Marko Yrjövuori antaa pysäyttävän syyn hidastaa:

– Ilman palautumista ei ole kehitystä. Oli kyse sitten urheilusuorituksesta tai työnteosta, ilman riittävää lepoa ei voi tulla paremmaksi.

Yrjövuori on Mehiläinen NEOn kuntoutuksen kehityspäällikkö ja yrittäjä, jolla on vuosikymmenten kokemus suorituskyvyn parantamisesta erityisesti urheilumaailmassa. Hän on itsekin kokenut loppuunpalamisen.

– Tein töitä kolme vuotta putkeen ilman lomia. Se oli kivaa, mutta jossakin vaiheessa energia loppui. Se on hurja olotila, kun ei vain enää jaksa.

Analysoi kolme ensiaskelta

Yrjövuori elää nytkin kiireistä yrittäjän arkea, mutta jotain on muuttunut.

– Ensimmäisenä laitoin unirytmin kuntoon. Uni on tärkein palautumisen muoto, ja sen määrään voi itse vaikuttaa menemällä riittävän aikaisin nukkumaan.

Palautumista tutkitaan erilaisilla mittauslaitteilla, jotka antavat tietoa muun muassa unen määrästä ja laadusta. Hyvä, parempi, tuottava! -hankkeessa selvitetään osallistujien kokonaiskuormitus ja -palautuminen First Beat -mittauksella. Mittaus ja hankkeessa tarjottavat valmennukset antavat hyödyllisiä työkaluja oman palautumisen tehostamiseen ja työhyvinvoinnin parantamiseen.

Arjessa palautumisen tarkkailua voi tehdä myös omaa olotilaa kuulostelemalla.

– Analysoi kolme ensimmäistä askeltasi noustessasi aamulla sängystä. Tuntuuko väsymystä, huimausta, kipua tai lihaskireyksiä vai onko olo hyvä? Yrjövuori neuvoo.

Marko Yrjövuori. Kuva Tiina Eronen 2017.

Lisää lepoa työn ulkopuolella

Usein uusi työpäivä pitää aloittaa, vaikkei olisi vielä palautunut edellisestäkään. Mitä silloin voi tehdä?

– Silloin kannattaa panostaa hyvän aamupalan ja lounaan syömiseen ja ottaa lepoa työn ulkopuolisesta kuormituksesta. Usein ajatellaan, että illalla on vielä pakko käydä lenkillä tai salilla. Aina ei ole pakko, Marko Yrjövuori sanoo.

Kehoa ei ole järkeä kuormittaa työn jälkeen liian rankalla treenillä, jos se ei ole palautunut riittävästi. Pitkään jatkuneen ylirasituksen oireita voivat olla esimerkiksi korkea leposyke, usein sairastaminen, univaikeudet ja mielialan lasku.

Yrjövuoresta on pelottavaa nähdä, miten jo nuoret yrittäjät ovat valtavan väsyneitä.

– Monet ihmiset kertovat kärsivänsä univaikeuksista ja nukkuvansa vain 5–6 tuntia yössä. Se ei yksinkertaisesti riitä.

Levon kulttuuri nousussa

Onneksi muodikkaan kiireestä puhumisen rinnalle on alkanut nousta uusi trendi: levon arvostaminen.

– Ihmiset uskaltavat jo myöntää, jos eivät jaksa. Siitä on tärkeää puhua avoimesti, Marko Yrjövuori sanoo.

Yrjövuori itse sai unenlaatunsa parantamisesta paljon hyvää elämäänsä. Iltapäivien väsymys katosi ja painokin alkoi pudota. Parempaan uneen auttoivat hyvän sängyn, tyynyn ja pimennysverhon lisäksi koko perheen yhteinen unirytmi, josta pidetään kiinni.

– Voi kuulostaa tylsältä, että menen useimmiten jo kymmeneltä nukkumaan, mutta se kannattaa. Aamulla jaksan nousta aikaisin tekemään työtä, jota rakastan. Myös lapseni ovat syy tehdä asioita, hekin antavat minulle voimavaroja, Yrjövuori hymyilee.

Kirjoittaja: Eeva Pentikäinen