Kunnon kohottaminen alkaa pienistä teoista

18.03.2020

Mitä, jos emme yrittäisikään liikkua enemmän vaan istua vähemmän? Liikunnan terveysvaikutuksista pääsee nauttimaan, jos tekee sen harrastamisen itselleen mahdollisimman helpoksi ja hauskaksi. Poimi tästä jutusta itsellesi sopivat ideat paikallaan olon vähentämiseen.

 

Liikunta tuo lisää energiaa arkeen monella tapaa. Hyvä kunto auttaa kehoa palautumaan tehokkaasti, ja sillä on lukuisia muitakin terveysvaikutuksia. Liikkuminen on myös ikääntyville työntekijöille erinomainen keino tukea omaa jaksamista työssä ja arkielämässä. Nyt, kun moni tekee töitä kotoa käsin ja kodin ulkopuolella harrastaminenkin on jäänyt tauolle, liikkuminen kotioloissa nousee tavallista isompaan rooliin.

Jos olet tehnyt Firstbeat-mittauksen tai testannut kuntoasi jollain muulla testillä, olet saattanut miettiä, että liikuntaa pitäisi lisätä. Mutta miten se tehdään? Kokosimme tähän juttuun vinkkejä, joiden avulla lähteä ylittämään liikuntaa estäviä tekijöitä. Vinkit sopivat niin työpaikalla kuin etänäkin tehtäviin töihin.

Keskity vähentämään paikallaan oloa

Monella vähäinen liikkuminen johtuu yksinkertaisesti siitä, että työ, perhe-elämä ja muut harrastukset vievät kaiken ajan, mielenkiinnon ja jaksamisen. Liikunnan lisääminen jo valmiiksi täynnä olevaan arkielämään voi tuntua vaikealta. Asiaa kannattaa lähestyä toisenlaisesta kulmasta ja pyrkiä vähentämään paikallaan oloa.

Paikallaan olemisen välttely on yllättävän helppoa. Työpäivän aikana voi mahdollisuuksien mukaan välillä seistä istumisen sijaan. Kahvitauolla voi kävellä tai tehdä muutaman taukoliikkeen. Hissin sijaan voi mennä portaita. Työpalavereita ja -puheluita voi myös kokeilla pitää niin, että lähtee samalla ulos kävelemään. Paikallaan olon välttely voi vaatia hieman luovaa ajattelua ja uusien tapojen kokeilua. Se kuitenkin palkitsee. UKK:n liikuntasuositustenkin mukaan jo kevyestä liikuskelusta on hyötyä erityisesti vähän liikkuvien terveydelle!

Tee liikkumisesta helppoa ja hauskaa

Paikallaan oloa voi vältellä luovasti myös vapaa-ajalla. Pystytkö ottamaan liikkumisen jotenkin osaksi lempiharrastustasi? Monelle lukutoukalle äänikirjat ovat tuoneet mahdollisuuden nauttia hyvistä kirjoista ja ulkoilusta samaan aikaan. Myös musiikin kuuntelu ja lenkkeily tai muu liikunta sopivat hyvin yhteen. Tai jos pidät askartelusta tai käsitöistä, olisiko niitä mahdollista tehdä välillä seisten?

Jos arjessa on tilaa uudelle liikuntaharrastukselle, siitä kannattaa ainakin aluksi tehdä mahdollisimman miellyttävää. Kun valitset harrastuksen, josta aidosti nautit, saat motivaatiota jatkaa sitä pidempään. Myös mukavat vaatteet ja kaverin tai perheenjäsenen seura voivat tehdä liikkumisesta miellyttävää. Lenkkikaverin voi saada myös soittamalla ystävälle samalla, kun lähtee kävelylle.

Aloita maltillisesti ja etene omien tuntemusten mukaan

Maltillinen liikunnan lisääminen auttaa tekemään pitkän tähtäimen muutoksia omassa arjessa. Jos tuntee olevansa kuormittunut jo muutenkin, ei liikunnasta kannata tehdä itselleen uutta stressinaihetta. Puskemisen ja pakottamisen sijaan kannattaakin lähteä liikkeelle hyvin pienistä muutoksista. Intensiteetiltään kevyet liikuntamuodot kuten jooga, kävely tai venyttely voivat auttaa pitämään yllä jaksamista lempeällä tavalla. Myös hyvät yöunet tukevat jaksamista ja siten myös liikkumisen harrastamista.

Hyvä, parempi, tuottava! -hankkeessa tarkastelemme ikääntyvien työhyvinvointia muun muassa Firstbeat-mittausten avulla. Liikunnan merkitys hyvinvoinnille on yksi tekijä, joka voi nousta esiin mittauksessa. Hankkeessa myös pohdimme, miten ikääntyvien työhyvinvointia voidaan tukea. Lue lisää!

 

Kirjoittaja: Eeva Pentikäinen

Lähteet:

https://www.firstbeat.com/fi/uutiset/saa-selville-oma-kuntotasosi-ja-loyda-liikunnan-ilo/

https://www.firstbeat.com/fi/blogi/nain-keraat-helposti-liikuntaminuutteja-paivan-aikana-top-5-vinkit/

http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/79583

https://www.ukkinstituutti.fi/liikkumisensuositus/aikuisten-liikkumisen-suositus